Δευτέρα 10 Σεπτεμβρίου 2012

[΄Οταν ...]





σ . - 57 -



 ΄Οταν
κάποτε
βρέθηκα
στη
Βουλή
των
πολυεθνικών
εταιρειών
και
με
ρώτησαν
ποιος
είμαι
είπα :
Είμαι ο Κόκκινος Βούδας
Είμαι η Μουσουλμάνα νύχτα
Είμαι η Αγία Τράπεζα .



Γιώργος Βλάχος


δεν έχω visa για την ελευθερία
σ . - 40 -

 

Γιώργος Βλάχος : [ Με το στίχο τσεκούρι ...]




Με το στίχο τσεκούρι
κόβω τον ουρανό στα τέσσερα.

Καίω τη γενειάδα του
Σολζενίτσιν στον κάμπο
της τέχνης.

Με το δρεπάνι έρωτα θερίζω
τα γκουλάνγκ και τις σοδειές
κλασικών δημιουργών.

1961 χτες

Η Σβετλάνα Αλεξάνδροβνα
γεννήθηκε στον πάγο.

Χτενίστηκε η στέπα
Λούστηκε ο άνεμος κόκκινη βροχή
Ο ήλιος είχε πράσινα μάτια
Κίτρινα πάρκα τραγούδησαν
Οι βράχοι ανάσαναν.

Ο πάγος βούρκωσε
Δάκρυσε και ο Βόλγας
με τα κόκκινα μάτια
των ψαριών του.

Τα βράδια παίζουν βιολί
με τη χορωδία των άστρων
πάνω στα μαλλιά του Μαγιακόβσκι.

Η τρέλα πήρε το δρόμο του Εμιγκρέ.

Σήμερα 2001 λεωφόροι
οδηγούν τη Σβετλάνα Αλεξάνδροβνα
στο ορθόδοξο ψυχιατρείο
'' η Ελλάς '' .






[ ΄Οταν κάποτε ]




΄Οταν κάποτε αποδημήσω εις Κύριον
το τριαντάφυλλο-γη θα τραγουδάει
τη χαμένη του Διεθνή.
Εκατομμύρια ΄Αγιοι Εμιγκρέδες θα τραγουδάνε
τη χαμένη τους Διεθνή.
Εκατομμύρια δάκρυα-στίχοι θα τραγουδάνε
τη χαμένη τους Διεθνή.
Κι ο ποιητής με τη γλώσσα -Σειρήνα θα καλεί
εκατομμύρια ΄Αγιες πόρνες να ραίνουν το
σώμα-ποίημα με ανθόστιχους
για τη χαμένη τους Διεθνή.



19-20.9.2000

δεν έχω visa για την ελευθερία
σ . - 43 -

Παρασκευή 7 Σεπτεμβρίου 2012

Λιλή Ζωγράφου









τί
απόγινε
ΚΕΙΝΟΣ
πού ήρθε
νά βάλει
φωτιά


Στα τελευταία σαράντα χρόνια εξοντώθηκαν τέσσερις - πέντε
μεγάλες μορφές παγκόσμιας ακτινοβολίας . Το σύστημα λει -
τουργεί άψογα . Τίποτα δεν άλλαξε τώρα και χιλιετηρίδες εκ-
τός από τα όπλα της εξόντοσης που τελειοποιήθηκαν σε αν -
τίθεση με τα προσχήματα που εξευτελίστηκαν . Ανάμεσα στ '
άλλα προνόμιά της η ΄Αρχουσα Τάξη διατηρεί σαν αναμφισβή -
τητο προορισμό της τη διαφύλαξη της ορθής Πίστης και του
Θεού . Γεγονός που μ'έκανε όλο κι επιφυλακτικότερη στον
μεγάλο θρήνο και σπαραγμό της για την απώλεια του Χρι -
στού . Υπερβολές και αφέλειες που , ξεκινώντας από τη γε -
νοκτονία του κακού Ηρώδη , περνούσαν στη δίωξη για να κα -
ταλήξουν στη μετά τη σταύρωση αποθέωση του Χριστού , με
γέμιζαν υποψία . ΄Οχι για το δικό του πρόσωπο , αλλά για
τους ανθρώπους . Τελικά κατάληξα στην πεποίθηση , πως ο
χριστιανικός μύθος τέτοιος που μας παραδόθηκε πλαστογρα -
φούσε την αλήθεια για να καλύψει την ενοχή της η ανθρω -
πότητα . Η ΄Αρχουσα Τάξη  από γενιά σε γενιά κι από αιώνα
σε αιώνα παραδίδει στους διαδόχους της τα μυστικά των με -
θόδων της για την έγκαιρη διάγνωση και την εξόντωση εκεί -
νων που θα τολμήσουν εν ονόματι της Δικαιοσύνης να κλονί -
σουν τη θέση της από την κορφή της πυραμίδας . Η ζων -
τανή Ιστορία αδυσώπητη δικαίωσε την ενόχληση πού 'νιωθα
από μικρό παιδί για τις γλυκερότητες και τις υπερβολές των
θρησκευτικών διδαγμάτων , των Γραφών , και της χριστιανικής
παράδοσης γενικά που ερχόταν σε μεγάλη αντίθεση με την 
εικόνα της κοινωνίας  που ανακάλυπτα . Η ιδέα τούτου του
έργου συμβίωσε μαζί μου εννιά ολόκληρα χρόνια και εμ συν -
ντρόφευε βασανίζοντάς με . Αλλά αν η γέννησή της προκλή -
θηκε από την ανακοίνωση άγγλου αναισθησιολόγου σε επι -
στημονικό συνέδριο στα 1963 , σχετικά με την τεχνική ή φυ -
σική απώλεια των αισθήσεων και τις έρευνές του γύρω από
το θάνατο του Χριστού , τώρα πια καταλαβαίνω πως η ιδέα
συνηπήρχε και μεγάλωσε ουσιαστικά μαζί μου . Καθώς και η
πεποίθηση πως ο άνθρωποοος είναι μεγαλύτερος από τον Δη -
μιουργό του , αν και καλά θέλουμε ένα Θεό -Δημιουργό . Για -
τι στο δημιούργημα περιέχεται εν δυνάμει ο Δημιουργός .






Κούρος 1972
 τεύχος  9


 



Πέμπτη 6 Σεπτεμβρίου 2012

Επιστολή του Λεωνίδα Χρηστάκη στους αναγνώστες του κούρου .





Κ ο ύ ρ ο ς

Μηνιαία   Εκδοση   Τέχνης

ΕΚΔΟΤΗΣ - ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ : ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΧΡΗΣΤΑΚΗΣ

Υπεύθυνος  Συμφ . τώ Νόμω
Λεωνίδας  Χρηστάκης
Ηλιάδος  10 Παγκράτι . -



ΠΩΣ    ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΖΕΤΑΙ    ΕΝΑΣ    ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ
ΠΩΣ   ΒΙΔΩΝΕΤΑΙ   ΕΝΑΣ  ΣΥΝΔΡΟΜΗΤΗΣ
 
Οι   γραμμές   αυτές   δεν   απευθύνουν   μομφή   σε   κανέναν


Ο '' Κούρος '' ζημιώνει όσο κοστίζει . Αυτό κάνει την εκδοσή του
προβληματική . Θα μου πείτε -δεν πουλάει τεύχη ; - δεν έχει συν-
δρομητές ; Απαντώ έχει συνδρομητές και πουλάει , μέσο όρο , σε
κάθε τεύχος έως 1300 αντίτυπα και έχει μέχρι τις 25 Αυγούσ-
του 110 συνδρομητές . Κυκλοφορεί σε 2000 αντίτυπα ο κάθε ΚΟΥ-
ΡΟΣ . ΄Ομως για να παραχθή κάθε τεύχος σε όφσετ στοιχίζει σε
χρήματα 7.200  δραχμές για κάθε 24 σελίδες . Στοιχίζει , σε προ
σωπική  εργασία 25 ώρες την βδομάδα . ΄Εχει και γενικά έξοδα το
μήνα έως 1.500  δραχμές , ταχυδρομικά , φάκελλα κ .λ .π .-

΄Εχει έσοδα όμως από καταχωρήσεις διαφημίσεων που είναι περί-
που 6.000 κατά τεύχος . Δίνει όμως σε κάθε φορέα πωλήσεων 33 -
40 % από την ονομαστική αξία κάθε τεύχους . Παρ 'όλα αυτά στον
ψυχρό ισολογισμό των τριών πρώτων τευχών ο Κούρος , σαν επιχεί-
ρηση , με τα δούνε -λαβείν του έ χ ε ι   π α θ η τ ι κ ό που συνο-
ψίζεται σε 2.000 με 2.500 δραχμ . το τεύχος .-

Ο '' Κούρος ''  δ ε ν χρηματοδοτείται από κανένα ιδιώτη ή οργα-
νισμό . Ο Κώστας Κινδύνης που συνέβαλε στον πρώτο Κούρο , παραι-
τήθηκε πριν την εκδοσή του δεύτέρου .
Ο Ν ίκος Παπαδάκης , του ΚΤΕ , που ενδιαφέρθηκε για τον Κούρο δά-
νεισε 10.000 δραχμές έναντι διαφημίσεως . Ουδείς είναι σε θέση
να πει ότι για να δημοσιευθεί εργασία του πλήρωσε . Μάλιστα από
τους 55 έλληνες που δημοσιευτηκε εργασία τους στους τρεις Κού-
ρους είναι ζήτημα εάν οι 15 έχουν γραφεί συνδρομητές .-

Ο Κούρος συνεχίζει την εκδοσή του για να κατασκευασθούν ανα-
γνώστες και για να βιδωθούν περίπου 300 συνδρομητές . Το όφελος
είναι πάνω στην δεκαετία που πέρασε . Το 1959-61 ο Κούρος εκεί-
νης της περιόδου πουλούσε 60-70 αντίτυπα , το τεύχος , κι είχε 45
συνδρομητές . Δυο χρόνια αργότερα " ΤΟ ΑΛΛΟ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ '' πουλούσε
90 Αντίτυπα ενώ η εφημεριδούλα '' ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ '' αγοραζόταν
από 55 ανθρώπους .-

Σήμερα -δέκα χρόνια αργότερα- μειώθηκε η τάση '' των φίλωων που
 θέλουν να βοηθήσουν '' ... και ο καθένας πήρε την ευθύνη του '' και
είναι αρχηγός σε τούτο το παχνίδι '' . Ο Κούρος μπορούμε να πού-
με ότι ενηλικιώθηκε και μαζί μ'αυτόν και ο εκδότης του . Αναγ-
νώστες του μια γενιά νεώτερη και νεώτατη . Η νίκη είναι μεγάλη .
Πουλάμε ένα περιοδικό που όλη η ύλη του δεεν οδηγεί πουθενά .
Δεν ακολουθεί καμμιά συγκεκριμμένη πολιτική , δεν είναι φορέας
ιδεών και προβληματισμού , δεν εκφράζει το κατεστημένο στην τε-
χνη και κυρίως δεν υπόσχεται ότι θα συνεχιστεί . Οι δε αναγνώσ-
τες του δεν είναι '' λάθος '' . Δεν παγιδεύονται όταν τον αγοράζουν .

Ο Κούρος , λοιπόν ζημιώνει όσο κοστίζει ...




Κούρος 1971

Το εξώφυλλο : Κεφάλι του Κούρου των Αντικυθήρων .
Φώτο-μασκάρεμα : Σωτήρη Λελούδα . -







Σημείωση Estrecho : Ο κούρος έκφραζε το κατεστημένο και μάλιστα το έκτισε
επομένως αυτό ότι , ο κούρος δεν εκφράζει το κατεστημένο , δεν ισχύει  .
                                                                                                           

Τετάρτη 5 Σεπτεμβρίου 2012

Γιώργος Βλάχος : Τι είδα με τη πανσέληνο του Λβοφ




 





 

Ενώ  μία πόρνη μ' αναζητάει

για να τη σώσω με το τραγούδι μου ,

ενώ η Ινδία εξοπλίζεται

για να κατακτήσει το Πακιστάν ,

ενώ το Πακιστάν εξοπλίζεται

για να κατακτήσει την Ινδία ,

ενώ οι σεισμόπληκτοι παραμένουν

σεισμόπληκτοι ,
ένα πιάτο μαγειρίτσα , κοστίζει ,
40.000 δρχ. στη Μύκονο .
Ενώ ο πρόεδρος Πούτιν , που κατοικούσε
με αρουραίους και κατσαρίδες ,
παραθερίζει σήμερα στη Κριμαία ,
άλλος φαλακρός δικτάτωρ εξοχιάζεται
κι εγώ δεν ξέρω που .
Ενώ τα μακαρόνια έχουν το ζουμί
κι όχι το ζουμί τα μακαρόνια .
Χιλιάδες πάρκα έχουν γίνει
παγκάκια ηδονής ,
οι ποιητές λένε μπουρδολογίες
και παραθερίζουν στα ράφια των ματιών τους
το κόστος ζωής τραγουδάει στα ύψη ,
οι γυναίκες λικνίζουν τον κώλο τους
χωρίς χρέωση ,
οι πολίτες του πλανήτη κινούνται
μ' ένα κωδικό στο χέρι ,
χιλιάδες τηλεπαρουσιάστριες
εκφωνούν θανάτους χαμογελώντας .
Ενώ το ρύζι την αστερόεσσα γλείφει
βλέπε Βιετνάμ ,
ενώ άσπρη , κόκκινη , μαύρη ή μπλε
σκόνη οδηγεί τα μυαλά τους ,
βύσσινα στάζουν απ' τα μπαλκόνια
οι μάκινες τρέχουν της διανοίας ,
η γη καταριέται τη γεωργία ,
τα δημητριακά ταξιδεύουν με γιαούρτι
και οι κομμουνιστές χαιδεύουν τη βάλανο
των μουσουλμάνων ,
όρα Κούβα ,
τα νεύρα 7.000.000.000 ψυχοπαθών
χρειάζονται απονεύρωση .
Ενώ η θάλασσα κατέστη χεσμένη θυγατέρα
του Ποσειδώνα ,
η γη χαλβαδιάζει τον ΄Αρη
αγοραπωλησίες οικοπέδων
συνάπτονται στο διάστημα ,
όλα έχουνε χάσει το μπούσουλα
κι εγώ γράφω όλο τα ίδια ,
τράγοι και ρουκέτες έχουν το λόγο .
Ενώ ο δολοφόνος του Πάλμε παραμένει
ασύλληπτος ,
οι ξεβράκωτοι παρακρατικοί της Θεσσαλονίκης
πήγαν από 'κει που ήρθανε ,
ο καπιταλισμός είναι ο μόνος
τραγουδιστής ,
ο Βούδας πίνει χαμομήλι και διαβάζει τη Daily Mirror
στο Νέο Δελχί ,
εγώ ταξιδεύω με ανασφάλιστο
τρένο .
Οι ποιμένες σπουδάζουν θυρωροί σε μαντρωμένα
κελιά ,
η Κατερίνα Γώγου , ο Καρυωτάκης κι εγώ
συνταξιδιώτες στη ζωή και στο θάνατο .
Ο δοσίλογοι της διανόησης
μ' ανακηρύσσουν τον τελευταίο ποιητή
του αιώνα ,
και το πόιημα ετούτο δεν θα το διαβάσει
κανείς ,
στο αγαπητό μου Νεπάλ
κατεδαφίζουν το θρόνο ,
στη Κουάλα Λουμπούρ μαστιγώνουν
τον ήλιο ,
στο Περού κιτρινιάρικα μικροτσίπς
ηγούνται των Ιντιος ,
στη Βραζιλία οι Νορντεστίνος
παραμένουν Νορντεστίνος
στη Sri Lanka κάτι γίνεται .
Ενώ τα διεθνή δικαστήρια
δικάζουν άλλους
και όχι τους εαυτούς των
μεταλλαγμένα τρόφιμα
καταπίνουν οισοφάγοι
μεταλλαγμένες τροφές
τα στομάχια αλέθουν
και μεταλλαγμένα κόπρανα
καταβροχθίζουν τα ψάρια ,
στην εποχή της μετάλλαξης
και παγκοσμιοποίησης
μεταλλαγμένος συνυπογράφω
και ρακένδυτο άστρο .
Ενώ οι ναύτες τρώνε τα νύχια τους στ' αμπάρια ,
και το δάκρυ τους πνίγουν σε μια χούφτα τσιμέντο
τα κυτταρά μου η λαμαρίνα αλέθει
αίμα ξερνάω πάνω στο χαρτί
κι από την κόλαση μέσα περνάω κάθε μου στίχο ,
απ' του διάβολου μέσα το μάτι
εκτοξεύω το σπέρμα μου .
Χύνομαι σε ακόλαστους μεσημβρινούς
από τον Ισημερινό έως το Μακάο .
Και υψώνω φωνή στους Αθάνατους
από τα στενά του Μαγγελάνου έως το Βόρειο
ακρωτήριο ,
από το Τρινιντάντ και Τομπάγκο έως το Τόκιο
στο χείμαρο τούτο ν' αντισταθούνε ,
αν έχουν τη δύναμη .
΄Η αν τους κρέμονται , έστω και λίγο ,
ας τολμήσει έστω και ένας
τον καταρράκτη των στίχων μου τούτο ν' αγγίξει .
Και προκαλώ τα Νόμπελ Λογοτεχνίας με φράκα
και τα ξεπλυμένα με βόμβες  Νόμπελ Ειρήνης
ν' αναμετρηθούν μαζί μου :
γιατι η Κορέα δεν είναι μία
αλλά δύο ακόμη ;
γιατί την Κύπρο αντικρίζω σα φλέβα κομμένη
στο χάρτη ακόμη ,
την Υεμένη να σκούζει σαν αγκυροβολημένη
καδένα ,
και τη χώρα του Μπαγκλαντές να πλέκει δίχτυα ,
να μασάει κάρι
και να πνίγει το θεό της στα σύννεφα ;
Ενώ η γη δεν έχει πλέον μάτια να δει ,
ενώ ο πλανήτης δηλώνει νεκροταφείο ζωής ,
Τ' αρσενικά αποστήματα  -αιώνες τώρα-
αδυνατούν να τα βγάλουνε πέρα .
Κάθε τους νότα αλλού αρμενίζει .
Η παράνοια στις φλέβες των σπαρταράει .
Το θερμοκήπιο της ιστορίας δεν τους ανέχεται άλλο .
Αμαζόνες γυναίκες ας αναλάβουν τα σκήπτρα .
Τώρα .
Και ενώ Νερούδα και Σικελιανός δεν θα συναντηθούν ποτέ
Εγώ τα μάτια μου βγάζω
και τη γλώσσα μου κόβω ,
διαμελίζομαι .
Τα μυαλά μου τινάζω στον αέρα ,
για να με δω
σελίδα πρώτη στις ειδήσεις
ή σε ένα κιόσκι της Ομόνοιας
να μ' έχουν κρεμασμένο .


 


9.6.2001

Γιώργος Βλάχος

δεν έχω visa για την ελευθερία

σ - 46 ,47, 48 ,49 -



Της πλύστρας ο γιος και τα έργα του Ι





σ . - 66 -

 


Δεν χαιδεύω του Βοναπάρτη
τ'αυτιά
και του λαδέμπορου της εξουσίας
τ'αμελέτητα

- Σαλαγεύω με το νου
ό,τι του ποιητή το μάτι
διακρίνει

- Λέω τα πράματα ως έχουν

Το βράδυ πείνασε
στο Καζακστάν
η έρημος απόπατος
καμήλες και άλογα
αναπνέουν αέρα Κίνας .
Κοράνι και Παλαιά Διαθήκη
παίζουνε σκάκι
τ'άστρα στάζουν
ωχρά σπειροχαίτη
και κάτι σαν πύον .

Και μια ξεκάλτσωτη πέτρα
κύλησε νότια
λάδωσε τη μηχανή
στο βόθρο των ματιών της
φύτεψε τρίχες στο κεφάλι
έβαλε τ'αυτιά στη θέση τους
κοίταξε καλά γύρω
και πέτρινα ονειρεύτηκε

Εγκαταστάθηκε
στις Αχαρνές
΄Εχει και ονοματεπώνυμο
- 'ρχιδης
Διδάχτηκε πάλη
για τη πάλη των τάξεων
ίσως .
Αρωματίστηκε .
Δεν έμαθε να διαβάζει .
Γράφει ανάποδα .
Κατουράει γυναικεία
και στη πράσινη Ελλάδα Ε.Ε.
παραχαράκτης
νταβατζής
και τοκογλύφος .


18-05-2001


Γιώργος Βλάχος
δεν έχω visa για την ελευθερία
σ. - 50 . 51 -

 

Της Πλύστρας ο γιος και τα έργα του ΙΙ





Η ΄Ανοιξη κατάπιε τη γλώσσα της
Τη μήτρα της σφράγισε με χιλιάδες λουκέτα .
Τα μελίσια κάνουν στάση εργασίας .
Τα λουλούδια μηρυκάζουν το αρωμά τους .
Το καλοκαίρι στον κόσμο του .
Φθινόπωρο και χειμώνας μου είπαν
πως είδαν της πλύστρας το γιο
δηλητήριο να χύνει από τα μάτια
επάνω στο τραπέζι ,
στα χείλη του φίδια να κουνάνε τις ουρές τους
και λάβες να σέρνουν το σώμα τους .  .

Ηφαίστειο σε στύση ,
η γη σε εγρήγορση .
Τα λαγούμια υπερχείλισαν ,
τ ' απόβλητα πνίγουν τη χώρα .

Πυρρίχιους στις ρώγες του χορεύουν σατανάδες ,
Τα δόντια του προτάσσει στο Θεό ,
Γυναίκες εκδίδει
κάτω από το θρόνο του Ξέρξη
στο όρος Αιγάλεω .

Ο νόμος τυφλός
και αόμματοι νομοθέτες
χειροκροτούν .

Τα βραδύγλωσσα παιδιά του πουλάει
για ένα κεμπάπ ,
στο σφυρί τα βγάζει
και με κλωτσιές τους λέει '' καλημέρα ''
στη λεωφόρο των κάδων .

Της Παναγίας τρυπάει τα μάτια .
Του Χριστού δαγκώνει τ' αυτί
από την εικόνα
και τη ματώνει .

Θεός του το χρήμα .

Τις σάρκες της μάνας του μασάει ,
στο σπερματοδοχείο του τις ρίχνει .
Τα κόκκαλά της για παχνίδι των σκύλων τα δίνει .
Του αδελφού του τρώει το μεδούλι
και σε μια κουταλιά νερό τον πνίγει .

Τα οράματα κλειδωμένα στο συρτάρι
καραδοκούν .

Η γυναίκα του δημόσια βερβελιά
μ' αλεργικό σύνδρομο τραβά τα μαλλιά της
- Κυρίως τα κάτω -
Κι απ' την ουρήθρα της πύον πίνει για νερό .



15.7.2001




δεν έχω visa για την ελευθερία
σ . - 52 .53 -