Σάββατο 10 Μαΐου 2014
Πέμπτη 8 Μαΐου 2014
Πέμπτη 1 Μαΐου 2014
Jaroslav Seifert
Από τη συλλογή :
ΑΣΧΗΜΑ ΚΕΛΑΗΔΑΕΙ ΤΟ ΑΗΔΟΝΙ
1926
Π Α Λ Ι Ο Π Ε Δ Ι Ο Μ Α Χ Η Σ
Ο ήλιος τις σκιές των πραγμάτων γυρίζει ,
του ανέμου οι φτερούγες τσακίζουν εύθραυστους μύλους .
Των τρελών είναι η χώρα , σε αυτήν να χορεψουμε αξίζει
μια φορά , δυο φορές .
Γίνεται στο κοιμητήρι κανείς να χορεύει
ανάμεσα ζωής , ανάμεσα θανάτου ;
Γιατί όχι , γιατί όχι , καλή μου χορεύτρια , εξαίσια βολεύει
στων τρελών τη χώρα .
Στο χαράκωμα , ο μικρός πεζικάριος , της γης που ευωδιάζει
ττο τουφέκι του έχει σταυρό κοντά στο κεφάλι .
Για πάντα στο κράνος του μέσα νυστάζει ,
καλή του νύχτα !
Πέφτει απ' τόν θρόνο ο μονάρχης , γκρεμίζεται ο θρόνος ,
ψευδοπροφήτες υψώνουν παντού τη φωνή τους ,
των πυροβόλων τις μπούκες φωλιές ότι γέμισε ο χρόνος
και τα πουλιά έχουν πετάξει .
Κάτου από κάστρου επάλξεις σκιά αλόγου γοργά ξεμακραίνει ,
τον ηγεμόνα της ψάχνει να βρει , του ηγεμόνα τον ίσκιο .
Πεθάναν οι εχθροί και κανείς απ' τους σύντροφους δεν απομένει ,
πεθάναμε όλοι .
Των τρελών είναι η χώρα , ποιος τάχα σε αυτή δυναστεύει ;
Αξιότιμοι μασκοφόροι , αρχίζει το καρναβάλι !
Με τις μάσκες για αέρια κανείς μας δεν κινδυνεύει
στης ασφυξίας τα νέφη !
Ο ήλιος τις σκιές των πραγμάτων γυρίζει ,
η γη κυοφορεί πεθαμένους .
Σχίζεται , εμπρός , να χορέψουμε αξίζει
γύρω γύρω σε σκύλο !
Είναι νύχτα , πρωί , μες σε ομίχλες χάραζε η μέρα ,
σε ράκη τώρα χωμένοι όλοι κοιμούνται .
Του Αρλεκίνου ο μανδύας είναι η γη
ξεπατωμένη σκακιέρα ,
είναι η Ευρώπη .
Τετάρτη 30 Απριλίου 2014
Τρίτη 29 Απριλίου 2014
Κώστας Βάρναλης
Π Ρ Ω Τ Ο Μ Α Γ Ι Α Τ Ο Υ 1 9 4 4
Πέσε στα γόνατα, προσκύνα το πανάγιο χώμα
με την ψυχή κατάκορφα στον ουρανό υψωμένη ,
όποιος και νά σαι , όθε και νά σαι κι ό,τι — άνθρωπος νά σαι !
Πιότερο, αν είσαι του λαού ξωμάχος , χερομάχος ,
φτωχόπαιδο, που αθέλητα σε βάλαν να καρφώσεις
τον αδερφό σου αντίκρα σου — με μάνα εσύ και κείνος !
Ετούτ’ η μάντρ’ αγνάντια σου το σύνορο του κόσμου .
Σ’ αυτήν απάνου βρόντηξεν ο Διγενής το Χάρο .
Ήτανε πρώτη του Μαγιού, φως όλα μέσα κ' έξω
(έξω τα χρυσολούλουδα και μέσα η καλωσύνη)
που αράδειασε πά στο σοβά , πιστάγκωνα δεμένους
και θέρισε με μπαταριές οχτρός ελληνομάχος ,
όχι έναν, όχι δυο και τρεις, διακόσια παληκάρια .
Δεν ήρθαν μελλοθάνατοι με κλάμα και λαχτάρα ,
μόν’ ήρθανε μελλόγαμπροι με χορό και τραγούδι .
Και πρώτος άρχος του χορού, δυο μπόγια πάνου απ’ όλους
κι από το Χάρο τρεις φορές πιο πάνου ο Ναπολέος .
Κι είναι από τότες Μάης εδώ, φως όλα μέσα κ' έξω .
Κόλλα τ’ αυτί και την καρδιά στο ματωμένο χώμα .
Στον Κάτου Κόσμο τραγουδάνε πάντα και χορέβουν
κι αν κάπου ανάκουστος καημός θολώνει τη λαλιά τους ,
δεν είναι που τη μάνα τους τη μαύρη ανανογιούνται
παρά που τους προδώσαν απορρίμματα δικά μας .
Κι αν πέσανε για το λαό, νικήσαν οι προδότες ,
που τώρα εδώ κατάχρυσοι περνούν και μαγαρίζουν ,
και τώρα πιο τους μάχονται και τους ξανασκοτώνουν !
Σιχαίνεσαι τους ζωντανούς; Μην κλαις τους σκοτωμένους !
Απ’ τα ιερά τους κόκαλα, πρώτη του Μάη και πάλι ,
θα ξεπηδήσει ο καθαρμός κι η λευτεριά του ανθρώπου .
Κ' είναι χιλιάδες στην Ελλάδα όμοιοι Πανάγιοι Τάφοι .
με την ψυχή κατάκορφα στον ουρανό υψωμένη ,
όποιος και νά σαι , όθε και νά σαι κι ό,τι — άνθρωπος νά σαι !
Πιότερο, αν είσαι του λαού ξωμάχος , χερομάχος ,
φτωχόπαιδο, που αθέλητα σε βάλαν να καρφώσεις
τον αδερφό σου αντίκρα σου — με μάνα εσύ και κείνος !
Ετούτ’ η μάντρ’ αγνάντια σου το σύνορο του κόσμου .
Σ’ αυτήν απάνου βρόντηξεν ο Διγενής το Χάρο .
Ήτανε πρώτη του Μαγιού, φως όλα μέσα κ' έξω
(έξω τα χρυσολούλουδα και μέσα η καλωσύνη)
που αράδειασε πά στο σοβά , πιστάγκωνα δεμένους
και θέρισε με μπαταριές οχτρός ελληνομάχος ,
όχι έναν, όχι δυο και τρεις, διακόσια παληκάρια .
Δεν ήρθαν μελλοθάνατοι με κλάμα και λαχτάρα ,
μόν’ ήρθανε μελλόγαμπροι με χορό και τραγούδι .
Και πρώτος άρχος του χορού, δυο μπόγια πάνου απ’ όλους
κι από το Χάρο τρεις φορές πιο πάνου ο Ναπολέος .
Κι είναι από τότες Μάης εδώ, φως όλα μέσα κ' έξω .
Κόλλα τ’ αυτί και την καρδιά στο ματωμένο χώμα .
Στον Κάτου Κόσμο τραγουδάνε πάντα και χορέβουν
κι αν κάπου ανάκουστος καημός θολώνει τη λαλιά τους ,
δεν είναι που τη μάνα τους τη μαύρη ανανογιούνται
παρά που τους προδώσαν απορρίμματα δικά μας .
Κι αν πέσανε για το λαό, νικήσαν οι προδότες ,
που τώρα εδώ κατάχρυσοι περνούν και μαγαρίζουν ,
και τώρα πιο τους μάχονται και τους ξανασκοτώνουν !
Σιχαίνεσαι τους ζωντανούς; Μην κλαις τους σκοτωμένους !
Απ’ τα ιερά τους κόκαλα, πρώτη του Μάη και πάλι ,
θα ξεπηδήσει ο καθαρμός κι η λευτεριά του ανθρώπου .
Κ' είναι χιλιάδες στην Ελλάδα όμοιοι Πανάγιοι Τάφοι .
Κυριακή 27 Απριλίου 2014
W.B.Yeats
<< Στην εποχή μας , το ανθρώπινο πεπρωμένο παρουσιάζει το νόημά
του με πολιτικούς όρους >> Thomas Mann .
Πολιτική
Πως μπορώ ,ενώ εκείνο το κορίτσι στέκει εκεί
Την προσοχή να επικεντρώσωΣτη ρωμαϊκή , τη ρωσική
΄Η την ισπανική πολιτική ;
Όμως , εδώ είναι ένας πολυταξιδεμένος
Που ξέρει για ποιο ζήτημα μιλά
Και εκεί ένας πολιτικός
Που διάβασε και σκέφτηκε
Και ίσως ό,τι λένε είναι σωστό
΄Ομως , ας ήμουν πάλι νέος
Να την κρατούσα αγκαλιά !
'' In our time the destiny of man presents its meaning in political
terms '' - Thomas Mann
Politics
HOW can I, that girl standing there,My attention fix
On Roman or on Russian
Or on Spanish politics?
Yet here's a travelled man that knows
What he talks about,
And there's a politician
That has read and thought,
And maybe what they say is true
Of war and war's alarms,
But O that I were young again
And held her in my arms!
Οι ρεαλιστές
Ελπίζω ότι θα καταλάβατε !
Τι μπορούν να κατωρθώσουν τα βιβλία ανθρώπων που ζουν
Σε μια χώρα που τη φυλάνε δράκοι ,
Ζωγραφιές θαλάσσιων νυμφών που τις τραβούν δελφίνια
Σε κοραλλένιες άμαξες , παρά μονάχα να ξυπνήσουν την
ελπίδα
Να ζήσει κάποιος ό,τι έχει με τους δράκους πια χαθεί ;
Τι μπορούν να κατωρθώσουν τα βιβλία ανθρώπων που ζουν
Σε μια χώρα που τη φυλάνε δράκοι ,
Ζωγραφιές θαλάσσιων νυμφών που τις τραβούν δελφίνια
Σε κοραλλένιες άμαξες , παρά μονάχα να ξυπνήσουν την
ελπίδα
Να ζήσει κάποιος ό,τι έχει με τους δράκους πια χαθεί ;
The Realists
Μετάφραση : Μαρία Αρχιμανδρίτου
Σάββατο 26 Απριλίου 2014
Efraín Huerta
Ο
Μεξικανός ποιητής Εφραίν Οθέρτα γεννήθηκε στο Σιλάο το 1914 και πέθανε
στην Πόλη του Μεξικού το 1982 . Αγωνιστής της αριστεράς , με΄λος του Κ.Κ
, δημοσιογράφος . ΄Ηταν φίλος με άλλους μεγάλους ποιητές Λόρκα ,
Νερούδα , Ελυάρ , Αραγκόν κ.λ.π.
Η
ποιησή του έχει μεγάλη αίσθηση του χιούμορ , είναι αντιδογματική ,
ερωτική και πολύ τρυφερή . Στους μότεχνούς του είναι πολύ γνωστός για τα
μίνι ποιήματά του ( poeminimos ) που διακωμωδούν , παίζουν με τη γλώσσα
, με τους άλλους και με τον εαυτό του .
Μεταφράστηκε για πρώτη φορά στα ελληνικά , από τον Γιώργο Ρούβαλη .
ΜΠΟΡΧΙΑΝΑ
Πάντοτε
΄Εγραψα
Στα τυφλά
Και ως έτυχεν
ΛΑΡΥΓΓΟΤΟΜΗ
Το καλύτερο
Απ' όλα
Είναι ότι
Κανένας πλέον
Δεν μπορεί να μ' αφήσει
Μιλώντας
Μόνο μου .
ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΗ
΄Οχι όχι
Ωραία
Και σέξυ
Γιατρίνα
Δεν προσδοκώ
Τίποτα άλλο
΄Οχι μόνο ασθενής σας
Αλλά
Αιωνίως
Δικός σας
ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΓΡΑΜΜΑ
΄Ολες
Γυναίκες
Που αγαπώ
Είναι παντρεμένες
Ακόμα και η δικιά μου !
ΧΑΖΟΚΟΥΤΙ
Αυτή η ερωτική
Εξομολόγηση
Ανεκπλήρωτου έρωτα
Θα καταστραφεί
Σε πέντε
Δευτερόλεπτα .
ΤΩΡΑ ΜΑΛΙΣΤΑ
Τώρα μάλιστα
Σκέφτηκα
Πολύ σοβαρά
Να οργανώσω
Τη ζωή μου ,
Αλλά δεν
΄Εχω
Χρόνο .
ΟΡΚΟΣ
Ορκίζομαι
΄Οτι
Θα ζήσω
Μέχρι τη μέση
Του 1970
Για να
Μπορέσω
Να πιω
Να στραγγίξω
Το Παγκόσμιο Κύπελλο
13 Νοεμβρίου 1969
Παρασκευή 25 Απριλίου 2014
Charles Bukowski
( Απόσπασμα διηγήματος του Charles Bukowski από :
Notes of a dirty old man , πεζά 2 εκδόσεις Απόπειρα
1985 . Μετάφραση ΝΤΙΝΑ ΣΩΤΗΡΑ )
Μ ' αρέσει αυτή η εποχή . Μ'αρέσει αυτή η αίσθηση . Οι νέοι άρχισαν
τελικά να σκέφτονται . Και οι νέοι έχουν γίνει όλο και περισσότεροι .
Αλλά κάθε φορά που βρίσκουν έναν επικκεφαλής γι'αυτά που νιώθουν ,
αυτός ο επικεφαλής δολοφονείται . Οι γέροι και οι αρτηριοσκληρωτικοί
φοβούνται . Ξέρουν πως η επανάσταση μπορεί να ξεπηδήσει από τους
εκλογικούς καταλόγους κατά τον αμερικάνικο τρόπο . Μπορούμε να τους
σκοτώσουμαι χωρίς ούτε μια σφαίρα . Μπορούμε να τους σκοτώσουμαε με
το να γίνουμε απλώς πιο αληθινοί και πιο άνθρωποι και με το να
απορρίψουμε με την ψήφο μας τα σκατά . Αλλά είναι έξυπνοι . Τι μας
προσφέρουν ; Τον Χάμφρει ή τον Νίξον . ΄Οπως έχω πει , κρύα σκατά ,
ζεστά σκατά , είναι όλα σκατά .
Το μόνο πράγμα που μ'έσωσε και δεν με δολοφόνησαν είναι ότι εγώ
είμαι μικρό σκατό , δεν κάνω πολιτική , παρατηρώ . Δεν είμαι με το μέρος
κανενός παρά με το μέροςτου ανθρώπινου πνεύματος , που στο τέλος-
τέλος ακούγεται μάλλον επιπόλαιο , σαν το δικό σου επίσης , γιατί αν
δεν είμαι στ'αλήθεια ζωντανός , πως μπορώ να σε 'δώ ;
Φίλε μου , πως θα 'θελα να 'δω όλους τους ανθρώπους που περπατάνε
στο δρόμο να φοράνε γερά ζευγάρια παπούτσια , να τους 'δω να βρίσκουν
ωραία κωλαράκια για να γαμάνε και να έχουν τις κοιλιές τους γεμάτες .
Χριστέ μου , ο τελευταίος κώλος που γάμησα ήταν το 1966 και από τότε
κωλοβαράω . Και δεν υπάρχει κωλοβάρεμα που να συγκρίνεται μ'αυτή
την εξαίσια τρύπα .
Είναι δύσκολοι οι καιροί , αδέρφια , και δεν ξέρω τι ακριβώς να σας
πω . Είμαι λευκός , αλλά είμαι αναγκασμένος να συμφωνήσω - δεν εμπι-
στεύομαι και τόσο αυτή την ιστορία με το χρώμα - ότι δεν είμαι σκληρός
και δεν μ'αρέσουν και τόσο πολύ τα μαλακά σκατά , έχω δει όμως
ένα σωρό από σας τους μαύρους που με κάνουν να ξερνάω σε όλη την
διαδρομή από το βένις Γουέστ μέχρι το Μαιάμι Μπιτς . Η ψυχή μου δεν
έχει δέρμα . Η ψυχή έχει μονάχα σωθικά που θέλουν να ΤΡΑΓΟΥΔΗ-
ΣΟΥΝ , τελικά , δεν το ακούσατε αδέλφια ; Απαλά , δεν μπορείτε να τ'ακούσε-
τε , αδέρφια ; ΄Ενα καυλωμένο κωλαράκι και μια καινούρια Κάντιλακ δεν
πρόκειται να λύσουν τίποτα , να πάρει ο διάολος . Ο Ποπάι θα έχει ένα
μάτι και ο Νίξον θα είναι ο επόμενός σας πρόεδρος . Ο Χριστός ξεγλύ-
στρησε απ'τον σταυρό και τώρα είμαστε εμείς καρφωμένοι στον γαμημέ-
νο , μαύροι και λευκοί , λευκοί και μαύροι , πέρα για πέρα .
Εκλογή μας είναι το να μην έχουμε εκλογή . Αν κινηθούμε πολύ γρή-
γορα , είμαστε νεκροί . Αν δεν κινηθούμε αρκετά γρήγορα , είμαστε νεκροί .
Δεν είναι δικιά μας η τράπουλα . Πως να χέσεις όταν έχεεις χωμένη στον
κώλο σου μια χριστιανική τάπα 2.000 μέτρων ;
Αν ζητάτε τη γνώση , μη διαβάζετε τις αηδίες του Καρλ Μαρξ . Ανακα-
λύψτε , σας παρακαλώ το πνεύμα . Ο Μαρξ δεν είναι άλλο από τα τανκς
που διασχίζουν την Πράγα . Μη σας την κάνουν μ'αυτόν τον τρόπο .
Πρώτα απ'όλα , διαβάστε Σελίν . Τον μεγαλύτερο συγγραφέα εδώ και
2.000 χρόνια . Και τον ΞΕΝΟ του Καμύ . Το ΕΓΚΛΗΜΑ ΚΑΙ ΤΙΜΩΡΙΑ .
Τους ΑΔΕΛΦΟΥΣ ΚΑΡΑΜΑΖΩΦ . ΄Ολα του Κάφκα . ΄Ολα τα έργα του
άγνωστου συγγραφέα Τζον Φάντε . Τα διηγήματα του Τουργκένιεφ . Μα-
κριά από τον Φώνκερ , τον Σαίξπηρ και ιδιαίτερα τον Τζωρτζ Μπέρναρντ
Σω , την πιο ολάνθιστη φαντασμαγορία των Αιώνων , έναν πραγματικό
μαλάκα με απίστεύτες πολιτικές και λογοτεχνικές διασυνδέσεις . Ο μόνος
νεώτερος που μπορώ να σκεφτώ που είχε το δρόμο στρωμένο μπροστά
του και έγλυφε κώλους όταν χρειαζόταν είναι ο Χέμινγουέι . Η διαφορά
όμως ανάμεσα στον Χέιμνγουέι και το Σω ήταν ότι ο Χεμ . έγραφε
κάποια καλά έργα στην αρχή ενώ ο Σω έγραφε εντελώς επιπόλαια και
ανιαρά σκατά απ'την αρχή μέχρι το τέλος .
΄Ετσι , να που ανακατεύουμε την Επανάσταση με την Λογοτεχνία και
ταιριάζουν και τα δυο . Κατά κάποιο τρόπο όλα ταριάζουν , αλλά κουρά-
στηκα και περιμένω το αύριο .
Θα μου χτυπήσει την πόρτα Εκείνος ;
Ποιος νοιάζεται ;
Ελπίζω πως αυτό σας έκανε να χύσετε το τσάι σας .
Σελίς 76-77
Φίλε μου , πως θα 'θελα να 'δω όλους τους ανθρώπους που περπατάνε
στο δρόμο να φοράνε γερά ζευγάρια παπούτσια , να τους 'δω να βρίσκουν
ωραία κωλαράκια για να γαμάνε και να έχουν τις κοιλιές τους γεμάτες .
Χριστέ μου , ο τελευταίος κώλος που γάμησα ήταν το 1966 και από τότε
κωλοβαράω . Και δεν υπάρχει κωλοβάρεμα που να συγκρίνεται μ'αυτή
την εξαίσια τρύπα .
Είναι δύσκολοι οι καιροί , αδέρφια , και δεν ξέρω τι ακριβώς να σας
πω . Είμαι λευκός , αλλά είμαι αναγκασμένος να συμφωνήσω - δεν εμπι-
στεύομαι και τόσο αυτή την ιστορία με το χρώμα - ότι δεν είμαι σκληρός
και δεν μ'αρέσουν και τόσο πολύ τα μαλακά σκατά , έχω δει όμως
ένα σωρό από σας τους μαύρους που με κάνουν να ξερνάω σε όλη την
διαδρομή από το βένις Γουέστ μέχρι το Μαιάμι Μπιτς . Η ψυχή μου δεν
έχει δέρμα . Η ψυχή έχει μονάχα σωθικά που θέλουν να ΤΡΑΓΟΥΔΗ-
ΣΟΥΝ , τελικά , δεν το ακούσατε αδέλφια ; Απαλά , δεν μπορείτε να τ'ακούσε-
τε , αδέρφια ; ΄Ενα καυλωμένο κωλαράκι και μια καινούρια Κάντιλακ δεν
πρόκειται να λύσουν τίποτα , να πάρει ο διάολος . Ο Ποπάι θα έχει ένα
μάτι και ο Νίξον θα είναι ο επόμενός σας πρόεδρος . Ο Χριστός ξεγλύ-
στρησε απ'τον σταυρό και τώρα είμαστε εμείς καρφωμένοι στον γαμημέ-
νο , μαύροι και λευκοί , λευκοί και μαύροι , πέρα για πέρα .
Εκλογή μας είναι το να μην έχουμε εκλογή . Αν κινηθούμε πολύ γρή-
γορα , είμαστε νεκροί . Αν δεν κινηθούμε αρκετά γρήγορα , είμαστε νεκροί .
Δεν είναι δικιά μας η τράπουλα . Πως να χέσεις όταν έχεεις χωμένη στον
κώλο σου μια χριστιανική τάπα 2.000 μέτρων ;
Αν ζητάτε τη γνώση , μη διαβάζετε τις αηδίες του Καρλ Μαρξ . Ανακα-
λύψτε , σας παρακαλώ το πνεύμα . Ο Μαρξ δεν είναι άλλο από τα τανκς
που διασχίζουν την Πράγα . Μη σας την κάνουν μ'αυτόν τον τρόπο .
Πρώτα απ'όλα , διαβάστε Σελίν . Τον μεγαλύτερο συγγραφέα εδώ και
2.000 χρόνια . Και τον ΞΕΝΟ του Καμύ . Το ΕΓΚΛΗΜΑ ΚΑΙ ΤΙΜΩΡΙΑ .
Τους ΑΔΕΛΦΟΥΣ ΚΑΡΑΜΑΖΩΦ . ΄Ολα του Κάφκα . ΄Ολα τα έργα του
άγνωστου συγγραφέα Τζον Φάντε . Τα διηγήματα του Τουργκένιεφ . Μα-
κριά από τον Φώνκερ , τον Σαίξπηρ και ιδιαίτερα τον Τζωρτζ Μπέρναρντ
Σω , την πιο ολάνθιστη φαντασμαγορία των Αιώνων , έναν πραγματικό
μαλάκα με απίστεύτες πολιτικές και λογοτεχνικές διασυνδέσεις . Ο μόνος
νεώτερος που μπορώ να σκεφτώ που είχε το δρόμο στρωμένο μπροστά
του και έγλυφε κώλους όταν χρειαζόταν είναι ο Χέμινγουέι . Η διαφορά
όμως ανάμεσα στον Χέιμνγουέι και το Σω ήταν ότι ο Χεμ . έγραφε
κάποια καλά έργα στην αρχή ενώ ο Σω έγραφε εντελώς επιπόλαια και
ανιαρά σκατά απ'την αρχή μέχρι το τέλος .
΄Ετσι , να που ανακατεύουμε την Επανάσταση με την Λογοτεχνία και
ταιριάζουν και τα δυο . Κατά κάποιο τρόπο όλα ταριάζουν , αλλά κουρά-
στηκα και περιμένω το αύριο .
Θα μου χτυπήσει την πόρτα Εκείνος ;
Ποιος νοιάζεται ;
Ελπίζω πως αυτό σας έκανε να χύσετε το τσάι σας .
Σελίς 76-77
Τρίτη 22 Απριλίου 2014
Νικηφόρος Βρεττάκος
ΑΝΕΡΓΟΙ
Του εργοστασίου η πόρτα είναι από σίδερο . ΄Εχει
στο μέσο δυο κάγκελα . Πίσω απ' τα κάγκελα
δυο μάτια που σφάζουν . Ο επιστάτης κοιτάζει
την ουρά των ανθρώπων που στέκονται απ' έξω -
μια σειρά σταυρωμένα χέρια και πρόσωπα .
Κάνουν μια κίνηση όλοι μαζί ,
στυλώνουν τ' αυτιά , κρατούν την ανάσα ν' ακούσουν .
<< Μεσημέριασε . Ο κύριος διευθυντής δεν θα ρθει .
Αύριο πάλι . Πρωί . Πιο πρωί >> .
Και φεύγουν σκυφτοί . Περπατώντας , κοιτάζουνε γύρω τους ,
σα να ψάχνουνε όχι να ψάξουν για τίποτα .
Να ρίξουν τα χέρια τους .
Δευτέρα 21 Απριλίου 2014
Φίλιππος Κατσίπης
Το Χρονικό της Κατοχής
Οι σιδερένιες γουρούνες φόρεσαν μπότες
και μπήκαν στην Αθήνα
τραγουδώντας ολαρία-ολαρό .
Στον κάμπο είχαν πέσει μαύρα κοράκια .
Βγήκε η Γκεσταπό στην Ομόνοια
κι έκανε τροτουάρ με τη Νίνα του 8 .
Το πρωί , στο προσκλητήριο του Ταξιάρχη
ο Μπόμπιρας δεν έδωσε παρών .
Τον εξετέλεσε πίσω στην Δημαρχία το κουκουτσάλευρο
Τότες ο Τσίλιας έκλεψε τις αχτίνες του ηλεκτρικού
και στόλισε τα μαλλιά του Μπόμπιρα .
Σκελετοί υπαλλήλων συνόδευσαν την κηδεία του
φορώντας το φωτοστέφανο του Τσολάκογλου .
Η λιμουζίνα του Δημάρχου μετέφερε
το Μπόμπιρα στο λιμάνι της Αθανασίας .
Ο Τσίλιας πήρε δυο μερίδες ψωμί στου Μέντζου
και προσευχήθηκε για τη ψυχή του Μπόμπιρα .
Είταν τότες που έβγαλα ψεύτικα δελτία
και πουλούσα τσακουμακόπετρες κάνοντας αντίσταση .
Στη οδό Σοφοκλέους οι συνταξιούχοι πουλούσαν
για δυο οκάδες λάδι τόνειρο της αγάπης τους
δυο χρυσές βέρες .
Ο χάρος έπαιζε πασέτα τις ψυχές μας ,
στην οδό Αθηνάς ο Φρίτς πουλούσε κονσέρβες
κι ' οι ΄Αγγλοι άναβαν πολυελαίους στο Χασάνι .
Την Αθήνα σκέπαζε πικρότατο κρύο .
σ . - 337 -
Πέμπτη 17 Απριλίου 2014
Νικόλαος Κάλας
Η ΟΣΦΥΣ ΤΟΥ ΛΑΓΟΥ Η ΜΟΝΑΡΧΙΚΗ ΜΟΥ ΑΓΑΠΗ
Από την ενότητα :
Κοροϊδίες
Πρώτοι μας δυνάστες οι Βιτελοβλάχοι
Κόθωνας με Αμυαλία . Μετά
ξέρασεν ο Βόλγας την Αφροδίτην Βρωμάροβνα
που τόκισε τους Γλυκοβούργους με χυλόπιτες
και τους Ρωμιούς με αναθέματα .
Του πετεινού ο γιος αντίς από την Πόλη
πήρε την Ασοφία .
΄Ενας του γιος ασπάστηκε τη Μαϊμού
Κι ο άλλος εγκαινίασε μεταξωτό πολιτισμό .
Η Χέσσα μηχανεύτηκε ανάπαυλα πράματα
κι ο Κοπρώνυμος Β' ΄Ανω Μωρία .
Πάνε τώρα οι Γλυκοβούργοι
αλλού να φάνε την κοπενχάη τους
στο Τυχεράν της Ιρανίας ίσως .
Εδώ ποταποί παττακοί ηρακλείδες
του στόματος ψιττακίζουν
έρχεται , ερχέζεται ο Βάσος Υλικός .
Ελλάς εργατών κι αργοτών , Ελλάς ποιητών
φοβού τους Δαναούς . Προσοχή
΄Ητταν ή Επί Τάνκς .
Βακιλοκτόνος
σ . - 131 -
ΔΙΦΟΡΟΥΜΕΝΑ
Γιάννη Γαϊτη :1971 , Η ΚΟΝΣΕΡΒΟΠΟΙΗΣΗ Κατασκευή από ξύλο και μέταλλο ζωγραφισμένο , 85 x 116 x 35 εκ . |
Κώλο νά ' χει ο Beau Colas πατριαρχικό
και γλυκοβρισίδι ελληνικό . Τ' αλληλοφάγωμα
εντείνεται από το αφροδισιακό ποτό Δεν Ζω .
Σπεσιαλιτέ της Μπούτι Μπουτίκ
κανάρι μελωδικό με σκούφια Νου Φαραώ
σερβιρισμένο σε δίσκο Μαρία Κάλλας
μαγειρεμένο με άλλας αττικό Ν. Κάλας .
Αύριον στην Γκαλερί ΄Ολας κι Ιόλας
θα βρείτε όλα τ' αφύσικα : ερωτικοί μαγνήτες ,
πράγματα εντός κι εκτός γεωμετρίας ,
αρχαιοπρεπείς Ατθίδες unisex ,
δένδρα μ' εξαίσιες κομμώσεις ,
ναύτες με τσαρούχια
κι άλλες πολλές ντόπιες και ξένες ζαλάδες
και ζουμπουλάδες .
Τσακάλια και λυκαβηττοειδείς εστιάδες
ονειρεύονται συγχώνευση ΙΚΑ και CIA .
΄Εσχατο καταφύγιό των μένει στο κέντρο της πλατείας
το υπόγειο κατάστημα Συ Φιλείς .
σ . - 132 -
Διαβάστε εδώ Θεόδωρος Ντόρος ,http://estrechogv.blogspot.gr
Τρίτη 15 Απριλίου 2014
Bertlolt Brech
ΧΟΛΙΓΟΥΝΤΙΑΝΑ ΕΛΕΓΕΙΑ
Ι
Το χωριό Χόλιγουντ σχεδιάστηκε σύμφωνα με την αντίληψη
Που έχουν σ' αυτόν εδώ τον τόπο για τον ουρανό . Σ'αυτόν εδώ τον τόπο
Λογαριάζανε πως ο Θεός
Καθώς χρειαζότανε Ουρανό και Κόλαση , δε χρειάστηκε
Δυο ιδρύματα να σχεδιάσει , μα
Μονάχα ένα , με τ'όνομα Ουρανός . Ο ίδιος εξυπηρετεί
Και τους φτωχούς , τους αποτυχημένους
Στην Κόλαση .
ΙΙ
Στη θάλασσα υψώνονται οι πύργοι του πετρέλαιου . Στα φαράγγια
Ξασπρίζει ο ήλιος τα κόκκαλα από τους χρυσοθήρες . Οι γιοι τους
Χτίσανε τα χολιγουντιανά εργοστάσια τ' ονείρου .
Οι τέσσερις πόλεις
Είναι γεμάτες από την πετρελαιομυρωδιά
Των φιλμς .
ΙΙΙ
Η πόλη πήρε τ' ονομάτης από τους αγγέλους .
Και συναντά κανείς παντού αγγέλους .
Βρωμούν πετρέλαιο και φορούν χρυσά ενδομήτρια διαφράγματα
Και με μπλαβιά δακτυλίδια γύρω από τα μάτια
Ταίζουνε όλο το πρωινό τους συγγραφείς με στις
πισίνες τους .
IV
Στα πιπερόδεντρα τα πράσινα αποκάτω
Οι μουσικοί ζευγάρι με τους συγγραφείς
Κάνουνε πεζοδρόμιο . Ο Μπαχ
΄Εχει ένα Κουαρτέτο του Πεζοδρομίου στο τσεπάκι . Ο Νταντέ κουνάει
Τα μαραμένα πισινά του .
V
Οι άγγελοι του Λος ΄Αντζελες
Κουραστήκαν να χομογελούν . Τ' απογευματινά
Αγοράζουνε πίσω απ' τα στέκια με τα φρούτα
Μ' απελπισία μικρά φλασκιά
Με σεξουαλικά μυρωδικά .
VI
Πάνω απ' τις τέσσερις πόλεις κάνουνε κύκλους τα καταδιωκτικά
Της ΄Αμυνας σε μεγάλο ύψος
΄Ετσι που η μπόχα της απληστίας και της φτώχειας
Να μην φτάνει .
1942
Μετάφραση : ΝΑΝΤΙΑ ΒΑΛΑΒΑΝΗ
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)