Τετάρτη 27 Οκτωβρίου 2021

Γιώργος Βλάχος : Στ'απέραντο αυτό φρενοκομείο




Στ' απέραντο αυτό φρενοκομείο
εγώ τη βρίσκω με Μπουκόβσκι
με τις '' Γυναίκες '' του και το '' Ταχυδρομείο ''
και συ το παίζεις Μαγιακόβσκι.

Στ' απέραντο αυτό φρενοκομείο
Εσύ μιλάς για Ντοστογιέφσκι
κι εγώ συνάλλαγμα μετράω στο ταμείο
για το ταξίδι μου στη Λέβσκη .

Αλλάξανε μωρό μου οι καιροί
κι από τα μάτια μας εδιώξαμε το πούσι
- οι προλετάριοι εγίνανε αστοί -
κι ετοιμάσου για να πάμε στον Πανούση .

Στ' απέραντο αυτό φρενοκομείο
εγώ τη βρίσκω με σαμπάνια
με τις τσάρκες μου στου ΄Αρη το μνημείο
και με το σέρφινγκ μου στα μπάνια .

Στ' απέραντο αυτό φρενοκομείο
εσύ μιλάς για το Σπινόζα
για το '' Κεφάλαιο '' που το 'βαλαν στ' αρχείο
και γω να ρεύομαι γκαζόζα .

 





Τετάρτη 16 Ιουνίου 2021

Θεόδωρος Μπασιάκος


Επιτέλους, ο Γκαγκάν στον τυπογράφο. Τέλη Ιουνίου στα βιβλιοπωλεία! 

 V i v e r e F r e a k o l o s a m e n t e


 

Τετάρτη 19 Μαΐου 2021

Ho Chi Minh : Poems



Hồ Chí Minh

Portrait c. 1946
President of the Democratic Republic of Vietnam
In office
2 September 1945 – 2 September 1969
Preceded by Bảo Đại (as emperor of Vietnam)
Succeeded by Tôn Đức Thắng
Prime Minister of the Democratic Republic of Vietnam
In office
2 September 1945 – 20 September 1955
Preceded by Position established
Succeeded by Phạm Văn Đồng
General Secretary of the Workers' Party of Vietnam
In office
1956–1960
Preceded by Lê Duẩn
Succeeded by Trường Chinh
Personal details
Born 19 May 1890
Nghệ An Province, French Indochina
Died 2 September 1969 (aged 79)
Hanoi, Democratic Republic of Vietnam
Nationality Vietnamese
Political party Workers’ Party of Vietnam
Signature

 
 
 
<< ΤΟ ΧΑΝΙ >>

Οι καινουργιοφερμένοι εδώ – κανονισμός το θέλει -
περνούνε την πρωτοχρονιά πλάι στο κοπροβαρέλι .
Αν θες τον ύπνο να γευτείς , με σχετικό χουζούρι ,
θα χρειαστείς λεφτά γερά , κι όχι αλλαγή στο …γούρι .


ΣΚΑΚΙ

Για να διαβαίνουν οι ώρες μας το ρίχνουμε στο σκάκι .
Χιλιάδες πιόνια , αλόγατα χτυπιώνται στο δισάκι !
Γίνου : αστραπή στην έφοδο , στη σύμπτυξη , σταλίκι
τέχνη και πόδι ανάλαφρο χαρίζουνε τη νίκη .

Αγκάλιασε με μια ματιά σωστά να λογαριάσεις .
Χτύπησ’ αποφασιστικά , καιρό ποτέ μη χάσεις .
Συνάρματος : για ένα σου λάθος χάνεσαι ! ΄Ενα πιόνι
ή μια ευκαιρία π’ άδραξες , με θρίαμβο σε πληρώνει .

Κι ‘ άν , στην αρχή , ισοδύναμοι : στρατοί και στρατηλάτες ,
έναν πλευρίζ ‘ η νίκη , αυτόν όπου ‘χει νου και πλάτες .
Να ‘ σαι σωστός στην έφοδο , στην άμυνα σου επίσης ,
και τότε , στρατηγού – πανάξια – τίτλο θα κερδίσεις .

ΑΥΓΗ

Μπαίνει βαθειά στη φυλακή ο ήλιος ο πρωινός .
Σαν σκούπα παίρνει τον καπνό , την καταχνιά σκορπίζει .
Το σύμπαν πλημμυρά η πνοή της ζωής , και πάλι ορθός
Χαμογελά ο κρατούμενος , στη μέρα εκεί που ορθίζει .

<< ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΣ ΣΤΟ ΒΙΕΤ-ΝΑΜ >>

( πληροφορία του Πρακτορείου Χίτς-Ντάο ,
δημοσιευμένη στον τύπο του Ναν-Νίνγκ )
Απ ‘ τη σκλαβιά , καλύτερ’ η θανή , το μαύρο χώμα !
Τις κόκκινες σημαίες της , στητές η χώρα θα ‘χει .
Μ’ αλοίμονο για μένανε !  Στη φυλακή ‘ μαι ακόμα .
΄Αραγε , πότε θα μπορώ να βγω κι εγώ στη μάχη ;



ΑΓΓΛΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΣΤΗ ΚΙΝΑ

΄Εφυγαν οι Αμερικανοί κι οι Εγγλέζοι ” τσουπ-και- να…>>
Τα ζήτω , την επιτροπή τους χαιρετούνε , τα ί δ ι α !
΄Ομως , για μένα : επίτροπο λαού , μες στο Βιέτ-Ναμ ,
τα <<ζήτω>> είν ‘ αλλιώτικα , κάπως σαν… ξεκουμπίδια .

ΜΙΣΟ ΧΙΝΟΠΩΡΟ

Σαν καθρέπτης , το φεγγάρι , στη μισοχινοπωριά
κάνει όλη τη γης να λάμπει τ’ αργυρόφωτό του τάσι .
Μα στα σίδερα όσους λυώνουν , πρρέπει να μη λησμονά
κάθε τυχερός που κάνει στο σπιτάκι του γιορτάσι .

Κι ο κρατούνενος γιορτάζει τη μισοχινοπωριά ,
μον’ π’ αγέρας και φεγγάρι : κάσσα γίνονται , με ξόδι .
Μη μπορώντας να γιορτάσει το φεγγάρι ως λαχταρά ,
δένει την καρδιά μαζί του και το παίρνει καταπόδι .

ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΛΕΦΤΑ

΄Ε ξ ω , τους παίχτες με λεφτά , η αστυνομία τους πιάνει ,
Στη φυλακή ,όμως , λέφτερα χορταίνουνε μπαρούτι .
Και σκέφτονται περίλυποι : καλό ‘ ναι δω λιμάνι ,
τι κρίμα να μη ‘ ρθώ πιο μπρος μέσα στη λέσχη τούτη .



ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΟΥ- ΜΙΝΓΚ

Με σέρνουν στο Ναν -Νίνγκ , σαν το σαρίδι ,
και στο Ού ι Μίνγκ με ξαναστέλνουν πάλι .
Χαίρουν να αυγαταίνουν το ταξίδι :
τη μαύρη στράτα , στράτα πιο μεγάλη . Φ τ ά ν ε ι !



ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΜΕ ΛΕΞΕΙΣ

Που βγήκε από τη φυλακή
μπορεί να ξαναχτίσει χώρα .
Πιστός λογιέται , συφορές που αντέχει
κι όποια μπόρα .
΄Οποιος τη χώρα του πονά
ποιο το καλό της ξέρει .
Και ξέρει ανθό της λευτεριάς
σε ποιό θα βρει παρτέρι .

ΤΟ ΣΚΥΛΙΣΙΟ ΚΡΕΑΣ ΤΟΥ ΠΑΟ-ΣΙΑΝΓΚ

Στο Κουό -Τέου τρω φρέσκο ψάρι ,
στο Πάο -Σιάνγκ , τρώνε σκυλί .
Κι ο δεσμοφύλαξ φιγουράρει
για εμπειρογνώμων , σαν βολεί !

Ο ΚΟΥΛΗ ΠΟΥ ΣΤΡΩΝΕΙ ΤΟ ΔΡΟΜΟ

Δαρμένος από τον αγέρα , απ’ τη βροχή μουσκίδι ,
το δρόμο ο κούλη στρώνει κι είναι δίχως τέρμα οι κόποι .
Με αμάξια , μ’ άλογα ή πεζοί , που πάνε για ταξίδι ,
τάχατες να στοχάζουνται τους κόπους του όλ’ οι ανθρώποι .

Μετάφραση : Σταύρος Μελισσινός

 

Τετάρτη 5 Μαΐου 2021

Δεν έχω visa για την ελευθερία







Ο  ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΛΑΧΟΣ μας χορηγεί μια ποιητική << visa  για την ελευ-
θερία >> . Διακρίνουμε στη << visa >> αυτή μια δριμύτατη γλώσσα , όπου ,
όπως τονίζει ο ίδιος , << λέω τα πράγματα ως έχουν >> και << η νύκτα κα-
λά κρατεί ... >> . << Στο όνομα της ελευθερίας μου >> , λέει ο ποιητής της
εξέγερσης , << χαστουκίζω το σύμπαν >> . Ο Βλάχος είναι << επαίτης των
στίχων >> ωρύεται , de profundis , << αφυπνιστείται >> !
Ο Βλάχος περιγράφει την << πένα >> του σε τι δεν προσφέρει υπηρεσίες ,
στο πώς << τραγουδάει με τα σκυλιά >> , σαν μια << τρέλα >> , μια << αστρά-
τευτη κόρη >> που , σαν << παιάνας >> , << κυματίζει >> μέσα στο απέραντο
κενοτάφιο άρνησης και παραλογισμού της εποχής μας για την οποία
<< ο Θεός >> ο ίδιος λέει << παιδί μου , τίποτε δεν είδες ακόμη >> . Ο Βλά-
χος λέει ότι είναι ένας ποιητής << γυμνός  >> , ένας << εξόριστος... σχοινο-
βάτης >> , << μ' έναν στίχο ανάθεμα >> , ένας εραστής της απόλυτης μέ-
ρας >> . Αυτός ο εραστής με μια γλώσσα Λάβα-Ηφαιστείου μας λέει
<< δεν έχω visa για την ελευθερία >> , και έτσι μ' αυτή την confessio δεί-
χνη ότι βρίσκεται στο δρόμο της αληθινής ποίησης .
Στα ποιήματα του Βλάχου απουσιάζει ο ευφημισμός αλλά δεν απου-
σιάζει η λυρική ποίηση , επιχωριάζει η δριμύτατη γλώσσα αλλά απου-
σιάζει η γλωσσική νεύρωση παρά την εμμονή σε μια σεξοφανή φρα-
σεολογία για λόγους ποιητικής υβριστικής με κριτικές τάσεις . Η φρί-
κη του σύγχρονου κόσμου δεν οδηγεί τον ποιητή σε υστερική αντιπα-
ράθεση αλλά προκαλεί διάκριση και κραυγές για αφύπνιση και
υπέρβαση . Η οργή για τα αρνητικά φαινόμενα αποτελεί μια ελπίδα
για το αύριο του ανθρώπου , η κραυγή ένα signum μιας άλλης νέας
μέρας . Μια ανάγνωση των ποιημάτων του Γιώργου Βλάχου δεν οδη-
γεί σε απογοήτευση , οδηγεί στην επιδίωξη για μια πραγματική visa
ελευθερίας , στον αγώνα .

Ο Μ. Βασίλειος στο Λόγο του << Περί του Αγίου Πνεύματος >> , όπου
μας παραθέτει μια δριμύτατη κριτική του παρόντος , λέει << τι γαρ
όφελος τω όντι κεκραγέναι προς άνεμον , ούτω βιαίας ζάλης κατεχού-
σης τον βίον...  ( έτσι ) πάσα δε ακοή βαρυτάτοις και αήθεσι ψόφοις
κατακτύπείται >> χωρίς σημαντικό αποτέλεσμα .
Μέσα σ' αυτήν την << αταξίαν και σύγχυσιν >> στην << χαλεπή >> , << προφα-
νή >> , << αδιάλλακτο >> << έριδα >> , όπου << κλονείται δε πάντα και κατασεί-
εται >> όπου << σκοτόμαινα >> , << φιλονικεία >> , << στάσεις >> , << αμύθητος ω-
θισμός επί τας προεδρίας >> , << σπουδαρχίδαι >> και φανητιώντες >>
<< ακοσμία >> , << πικροί ...  εξετασταί >> , << αγνώμονες και δυσμενείς κρι-
ταί >> , κ.λ.π. πρέπει να προσέχουμε << διότι ο καιρός πονηρός έστιν >> ,
μήπως δεν ακούγεται τίποτα λόγω << τοσούτων θορύβων >>.


Γι' αυτό η καμπάνα του Γιώργου Βλάχου - ας ενοχλεί πιθανόν με τον
ήχο της - τελικά , την ώρα του εσπερινού ενός ανάποδου κόσμου , κα-
λεί στον όρθρο της ελευθερίας ...


 




Γ. Δ. ΦΑΡΑΝΤΟΣ
 Καθηγητής Φιλοσοφίας

7.7.2005 



Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2021

Παύλος Ναθαναήλ








ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ


Ο παπούς μου συνάντησε ληστές
στα σύνορα Σουντάν - Αιθιοπίας .
΄Εζησε με τους ιθαγενείς της Αυστραλίας
για λίγους μήνες .
Ο πάτερ - Ιωάσαφ , ο Χαλδαίος παπάς
του μίλησε για το μικρό κατατρεγμένο λαό του .
Ο παπούς μου έγινε έμπορας ,
πουλούσε κονσέρβες και ποτά ,
όμως δεν ξεχνά  ποτέ
ούτε τους ληστές που δεν τον πειράξανε
( δεν ανήκε στις αποικιακές δυνάμεις )
ούτε τους << άγριους >> της Αυστραλίας
που είχανε μια αθώα παιδική ψυχή ,
ούτε τον πάτερ - Ιωάσαφ που αγωνίζονταν
να περισώσει τα τελευταία υπολείματα
του πανάρχαιου ένδοξου λαού του .
Ο παπούς μου πέθανε πιστεύοντας στον ΄Ανθρωπο .

 

Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2021

Νίκος Καρούζος : Αρνησίκακος





Θα πεθάνω ζητώντας έναν ήλιο
στα μεγάλα χρονικά μυστήρια
κομματιάζοντας τη νύχτα μ' ένα σμήνος από γαλαξίες
αιωρούμενος δίχως τη μητρυιά μας
την αλύγιστη Βαρύτητα
δίχως τα δάκρυα που μας επιβάλλει η Ελλάδα
τουτ' η χώρα που παιδεύει τα δροσερά ελληνόπουλα
κι ανεμίζει τους αμέτρητους γραικύλους . 


ΦΑΡΕΤΡΙΟΝ 1981

 

Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2021

Διογένης Γαλήνης : Kostoul-istan

 

Kostoul-istan, Kostoul-istan
Kostoul-istan, Kostoul-istan

Kostoul-istan, Kostoul-istan
Kostoul-istan, Kostoul-istan

Kostoul-istan, Kostoul-istan
Kostoul-istan, Kostoul-istan

Kostoul-istan, Kostoul-istan
Kostoul-istan, Kostoul-istan 

 

 

2

Kostoul-istan, Kostoul-istan
Kostoul-istan, Kostoul-istan

Kostoul-istan, Kostoul-istan
Kostoul-istan, Kostoul-istan

Kostoul-istan, Kostoul-istan
Kostoul-istan, Kostoul-istan

'' Κράτος '' Νοτιοανατολικού Αγαίου.

 

 

3

Στη χώρα του Kostoul-istan
τα δικηγορικά γραφεία εκβιαστών
τ' αποκαλούνε
εισπρακτικές εταιρείες
τους πολιτικούς απατεώνες
κυβερνήτες
τους δωσίλογους
πατριώτες
τη νύκτα
ημέρα
και το
σκατό παξιμάδι 

5.2.2021

Πέμπτη 24 Δεκεμβρίου 2020

Ανδρέας Εμπειρίκος : Tσιμπούσι





Ο κήρυκας ο αντεπιστέλλων την παγίδα προς τον
νόμιμον κόθορνον του αιγιαλού καταπραύνθηκε . Η
πορώδης εξουσία του ενεστώτος έτους εβάρυνε την 
κυκλικήν διέλευσι της ισοβαθμίου χορωδίας .  Πέραν
αυτής ουδείς θ' ανασκολωπισθή . Τα βήματα του
κήρυκα δεν τάσβησε ο χρόνος ούτε τα βήματα των 
στρουθίων γιατί κάτω απ' τα μπράτσα και των πιο 
μικρών κηρύσσονται τα χρώματα της όλβιας χρο-
νιάς που θα μας έλθη . Τώρα χατήρια κρέμονται στο 
ράμφος καθενός και δεν υπάρχει περόνη μπηγμένη
πουθενά έξω από το μάτι των κακών κοκκόρων που
ακινητούν μεσ' στο καλάθι των αχρήστων .



ΥΨΙΚΑΜΙΝΟΣ
Εκδόσεις ΑΓΡΑ

Παρασκευή 11 Σεπτεμβρίου 2020


https://dimitriosgogas.blogspot.com/2020/09/blog-post_από το ιστολόγιο του Δημήτρη Γκόγκα :

ΟΙ ΠΟΙΗΤΕΣ ΠΟΥ ΑΓΑΠΗΣΑ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΜΙΚΡΕΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Σήμερα το πρωί στις 09 και 45
στην οδό Ποιητικού Υπονόμου 14
συνάντησα τον ποιητή
Κωνσταντίνο Κώστα του Κωνσταντίνου
και μου είπε :
Διογένη πριν από λίγο
έμαθα πως πέθανε
ο
ποιητής Κώστας Κομπόστας
Κατάλαβες
Θα γράψουν πως
“Έφυγε” ο ποιητής
“Πέθανε” ο ποιητής
“Ταξίδεψε” ο ποιητής
κ.ο.κ .
Σε ποια συμμορία
 
ανήκε
ο
ποιητής
δεν
θα
το
πούνε
και δεν θα το γράψουν ποτέ.


**
Στη γιάφκα της εισπρακτικής

Στη γιάφκα της εισπρακτικής
μπούκαραν δυο αντάρτες
οι δικηγόροι τα έχασαν
και δάγκωναν γραβάτες
 δώδεκα πένες φάγανε
32 μολύβια
την ώρα που τους σπάγανε
οι αντάρτες τα παγίδια

**

Η ΄Ανοιξη βομβαρδισμένη
απ' τα έγχρωμα κουνούπια του Demerara .

Ο ΄Ηλιος διαβάζει ποιητικά
περιττώματα στη Σόλωνος

Η διανόηση χειροκροτεί
υποτακτικές κυβερνήσεις

και

η ποιητική νομενκλατούρα
θ' αποφανθεί :

Διογένη Γαλήνη
δεν είσαι ποιητής

Πέμπτη 10 Σεπτεμβρίου 2020

Λάο Τσε : Ο λαός

 
 

Πεινάει ο λαός και υποφέρει
γιατί ο βασιλιάς τρώγει φόρους πολούς
γι' αυτό πεινάει και υποφέρει
δύσκολο είναι ένας λαός για να κυβερνηθεί
τι όποιος βασιλεύει δεν αγαπά τα καλά έργα
βάρος στο θάνατο δε δίνει ο λαός
τι την υπερβολή αγαπά τη βιαιοπραγία
γι' αυτό στο θάνατο δε δίνει βάρος
τώρα όποιος για τη ζωή δεν δίνει τίποτα
πιο σοφός είναι απ' αυτόν που τη ζωή εκτιμάει .
 
 
Μετάφραση : Ρίτα Μπούμπη Παππά

 

Το σάλτο της ποίησης : ΄Υστατο Χαίρε





<<  Περίπατοι στο Σύνταγμα , στάσεις στο '' Μπραζίλιαν '' . Προκλητικός απέναντι στην κοσμικότητα και στο φαίνεσθαι , ένα διάστημα κυκλοφορούσε με το λαικό περιοδικό '' Ντομινό '' υπό μάλης για να μπαίνει στο μάτι της '' διανόησης των καφενείων '' . Σε εποχές δύσκολες για την Αριστερά , το 1953 είχε γράψει το '' Κατά Σαδδουκαίων '' , που οι νεότεροι το γνωρίσαμε μετά τη δικτατορία , όταν στην ελληνική Αριστερά παιζόταν το δικαίωμα να αμφισβητείται η απόλυτη αλήθεια της κομματικής γραμμής : '' Αντισταθείτε σε μένα ακόμα που σας ιστορώ '' . Ισχνός , αποστεωμένος , πάντα δραστήριος . Φτωχός , δεν είχε ανάγκη ούτε κομματικούς στάβλους να τον δοξάσουν ούτε την κρατική εύνοια ( ... ) . Τελευταία πολλοί θεωρούσαν ότι είχε '' σαλτάρει '' . Σιγά να μην ...( ...) .
Σε εποχές όπου η πίστη στις ιδέες , η συνοχή των συλλογικοτήτων έχει ξεφτίσει , το '' σαλτάρισμα '' είναι ο υγιέστερος τρόπος να μιλήσει ο ποιητής .
Ξημέρωμα Κυριακής , στο ρεμπετάδικο της Θεσσαλονίκης όπου τραγουδά η Λιλή , συνάντησα ένα γνωστό μου Θεσσαλονικιό . Τα είχε κοπανήσει , μου φάνηκε ότι ήταν κλαμένος ( ή μήπως ήταν η κάπνα από τα τσιγάρα ; ) . '' Πέθανε ο Μιχάλης Κατσαρός " , μου είπε την είδηση . Και μου θύμισε ότι η ποίηση συνεχίζει να κυκλοφορεί στους δρόμους , ότι η ποίηση αφορά πραγματικά τους ανθρώπους . Κι ότι όσο κυκλοφορούν πραγματικοί άνθρωποι θα κυκλοφορεί και η πραγματική ποίηση . ΄Εφυγα σουρωμένος αλλά αίσιόδοξος >> .
                                                                                 
               ΟΜΠΡΕΛΑ                                                                              ΗΛΙΑΣ ΚΑΝΕΛΛΗΣ
τεύχος 57                                                                                   κριτικός